اگر اطلاعات حساس مشتری لو رفت؟ چگونه به نشت داده ها پاسخ دهیم؟
اگرچه فکر میکردید سیستمهای شرکت شما کاملاً ایمن هستند، هکرها به پایگاه داده مشتریان دسترسی پیدا کردند و جزئیات شخصی و مالی را سرقت کردند. شما اگر به تازگی یک نقض اطلاعات را شناسایی کرده اید. چه اقداماتی را باید انجام دهید؟ در صورت نشت اطلاعات، باید اقدامات از پیش تعریف شده ای را برای […]
اگرچه فکر میکردید سیستمهای شرکت شما کاملاً ایمن هستند، هکرها به پایگاه داده مشتریان دسترسی پیدا کردند و جزئیات شخصی و مالی را سرقت کردند. شما اگر به تازگی یک نقض اطلاعات را شناسایی کرده اید. چه اقداماتی را باید انجام دهید؟
در صورت نشت اطلاعات، باید اقدامات از پیش تعریف شده ای را برای محافظت از داده های افراد آسیب دیده انجام دهید.
در چنین شرایطی، شما با مقامات و جریمه ها سر و کار ندارید. شهرت شما نیز در خطر است و از آنجایی که مهاجمان اغلب پایگاه دادههای سرقت شده را در دارک وب منتشر میکنند بنابراین چگونه با نقض اطلاعات مشتری مقابله می کنید؟
1) نواقص احتمالی در امنیت شبکه خود را برطرف کنید.
مراحل زیادی وجود دارد که می توان پس از کشف نقض داده ها انجام داد، از جمله: تغییر یا به روز رسانی اعتبار ورود به سیستم در دستگاه های شرکت و اجرای احراز هویت دو مرحله ای.
اگر هنوز از 2FA استفاده نمیکنید، این ابزار قدرتمند برای تأیید اعتبار را به اقدامات امنیتی خود اضافه کنید.بررسی تمام بخشهای شبکه برای وجود ردپای نقض. برای جلوگیری از گسترش حمله، میتوانید ترافیک شبکه را تغییر مسیر دهید، ترافیک را فیلتر یا مسدود کنید، یا تمام یا بخشهایی از شبکه در معرض خطر را ایزوله کنید.
همکاری با یک تیم متخصص امنیت سایبری برای اطمینان از چگونگی وقوع هک و انجام اقدامات لازم برای بستن این نقض میتواند موثر باشد.
3) نوع داده های مشتری را مشخص کنید.
برای ارزیابی مقیاس و تأثیر نشت داده ها، به یک فرآیند مدیریت ریسک با کیفیت بالا با ابزارهای قوی تشخیص نقض و گزارش نیاز دارید. اگر در حال حاضر با نشت داده مواجه شده اید، ابتدا مشخص کنید که چه نوع داده ای در معرض دید قرار گرفته است. ممکن است چندین روز طول بکشد تا میزان حمله مشخص شود، اما باید فوراً شروع کنید. به دنبال تأثیرات ایمیل ها، شماره تلفن ها، سوابق سلامت، داده های کارت اعتباری یا شناسه های شخصی مانند شماره های ملی باشید. تعداد مشتریانی که اطلاعات شخصی آنها فاش شده است را تخمین بزنید. آیا نقض داده ها احتمالاً بر اعمال حقوق افراد آسیب دیده تأثیر می گذارد؟ چه اقدامات احتیاطی می توانید برای محافظت از داده های مشتری انجام دهید؟
4) با مشتریانی که اطلاعات شخصی آنها افشا شده است تماس بگیرید.
سازمانها باید کاملاً برای این واقعیت آماده شوند که در صورت نقض دادههای فردی، در برخی موارد باید با صدها هزار نفر تماس بگیرند، که به راحتی میتواند یک شرکت یا سازمان را فلج کند. لازم است به افراد اطلاع داده شود و یک تیم روابط عمومی یا ارتباطات را در این فرآیند مشارکت دهید. اگر می دانید بر روی داده ها چه اتفاقی افتاده است، مستقیماً با افراد آسیب دیده تماس بگیرید و عذرخواهی کنید
5) تدابیر امنیتی موجود را بررسی کنید.
پس از رسیدگی به نقض داده های شخصی، اکیداً توصیه می شود که راه های مختلفی را برای تقویت اقدامات امنیتی در شرکت خود بررسی کنید. استراتژی امنیت سایبری خود را به روز کنید و راه حل های امنیتی بهتری را برای رمزگذاری داده ها، نظارت بر شبکه و سیاست های رمز عبور پیاده سازی کنید و در آموزش امنیت سایبری برای کارمندان خود سرمایه گذاری کنید.
(مقاله اختصاصی پژواک آذربایجان)
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید