روایت بزرگترین تقاطع غیرهمسطح شمال غرب کشور
مجموعه تقاطع چندسطحه آذربایجان که به عنوان بزرگترین تقاطع غیرهمسطح شمال غرب کشور، دست کم در زمان کلنگ زنی مطرح شد، مسیرهای جاده اشنویه، جاده مهاباد، مسیر جاده شمال استان و مرکز شهر را از هم جدا کرده و در صورت افتتاح کامل، عاملی برای کاهش ترافیک در مسیر پرتردد ورودی از جاده های مهاباد […]
مجموعه تقاطع چندسطحه آذربایجان که به عنوان بزرگترین تقاطع غیرهمسطح شمال غرب کشور، دست کم در زمان کلنگ زنی مطرح شد، مسیرهای جاده اشنویه، جاده مهاباد، مسیر جاده شمال استان و مرکز شهر را از هم جدا کرده و در صورت افتتاح کامل، عاملی برای کاهش ترافیک در مسیر پرتردد ورودی از جاده های مهاباد و اشنویه است.
این تقاطع با اینکه در حاشیه شهر قرار دارد و جزو کمربندی شهری است، اما یکی از پر ترافیک ترین مناطق شهری محسوب میشود و تا پیش از آغاز و البته قبل از افتتاح فاز های اول و دوم، میزان ترافیک آن در برخی اوقات به ویژه روزهای آخر هفته، سرسام آور بود.
مدیریت شهری در راستای ارج نهادن به خواستههای مردم در صدد رفع ترافیک بود بود که دستور کار اجرای پروژه های مختلف غیر همسطح به مرحله اجرا رسید که مجموعه پل های آذربایجان از دسته همین پروژه ها حساب میشود ولی موانع بسیاری پیش روی خود دید تا پس از چندین سال هنوز به صورت کامل به اتمام نرسیده باشد.
به گفته مسوولان مدیریت شهری، تمام توان و ظرفیتهای مدیریت شهری در سال گذشته و سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ در راستای تعیین تکلیف حداکثری این پروژهها بوده و تکمیل فاز ب یک و ب چهار تقاطع غیر همسطح آذربایجان در دستور کار مدیریت شهری است.
البته رییس شورای شهر ارومیه هم گفته بود که با وجود پرداخت بهروز هزینهها و صورت وضعیت پیمانکار این مجموعه پل، چرا باید شاهد کندی در روند اجرای این پروژه باشیم.
و همین موارد موجب شد رسانه ها بیش از حد به این مطالبه مردمی بپردازند؛ اما اعضای شورای شهر ارومیه نیز بارها گفته بودند که عدم وجود نیروی کار در اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح آذربایجان از سوی پیمانکار برای شورا و مدیریت شهری قابل قبول نیست و پیمانکار مربوطه با توجه به پرداخت بهروز مطالبات آن باید فعال تر از گذشته عمل کند.
با این مقدمه سراغ سعید خوشطینت، سرپرست معاونت فنی و امور زیربنایی شهرداری ارومیه رفتیم تا با وی در این خصوص صحبت کنیم.
ایرنا: چه میزان از کار برای افتتاح و بهره برداری کامل مجموعه پلهای آذربایجان باقی مانده است؟
خوشطینت: پروژه تقاطع غیر همسطح آذربایجان دارای هفت پل و یک زیرگذر است که از همه آنها صرفا سه فاز باقی مانده است ولی سطح بچهار هماکنون دارای پیشرفت خوبی است و تقریبا به مرحله افتتاح رسیده است.
فاز والفجر به خاتمالانبیا (ص) با عنوان ب چهار، فاز خاتمالانبیا (ص) به ساوالان با عنوان ب یک و فاز ساوالان به خاتمالانبیا (ص) با عنوان ب پنج پروژه های باقی مانده از این پروژه عظیم در شهر ارومیه از مجموعه پلهای آذربایجان است.
ایرنا: پروژه ب چهار تا چه اندازه پیشرفت دارد؟
خوشطینت: این فاز از پروژه بزرگ آذربایجان، ۱۴۴ متر طول دارد و باید پیش از این به بهرهبرداری میرسید اما برخی مشکلات اجرایی سبب دیرکرد در اتمام این پروژه شد که عذرخواه مردم ارومیه از بابت ایجاد ترافیک شهری در این منطقه هستیم.
اما خبر خوب اینکه هم اکنون بیش از ۹۵ درصد از فاز ب چهار به اتمام رسیده است و در اولین فرصت، مسیر والفجر به خاتم الانبیا (ص) را به افتتاح و بهرهبرداری خواهیم رساند.
ایرنا: پنج درصد باقی مانده آیا موانع بزرگی دارد؟
خوشطینت: خوشبختانه مشکلات و موانع اجرایی این فاز از پروژه حل شده است و صرفا محل کشش کابلها کمی به دقت بیشتری نیاز داشت و به همراه چهار متر از پروژه هم اکنون در حال اجرا زیر دست مهندسین و کارشناسان امر است.
این پنج درصد هم در یک یا ۲ هفته به اتمام میرسد و مسیر والفجر به خاتم الانبیا (ص) تسهیل میشود و این مسیر از جمله شریانهای اصلی بود که از حجم ترافیک منطقه کم میکند.
ایرنا: پس تا عید غدیر خم باید منتظر خبرهای خوب شهرداری ارومیه باشیم؟
خوشطینت: تمام مراحل اعم از اسکافولبندی، قالب بندی، آرماتوربندی، کابلگذاری و یونولیتگذاری در آخرین قسمت از پل ب چهار تقاطع چهارسطحه آذربایجان پایان یافته است.
همزمان با اجرای قالب بندی عرشه پل بچهار جهت اتصال والفحر به کمربندی خاتم الانبیا (ص) و سایر فعالیتهای اجرایی نیز عملیات بتنریزی نهایی شده و امور این پل کلیدی جهت اتصال بزرگراه والفجر به کمربندی خاتم الانبیا (ص) انجام میشود.
با اتمام این فاز، بهرهبرداری کامل از این پروژه به ایستگاه پایانی نزدیکتر میشویم؛ انشالله با نظر شهردار ارومیه بتوانیم تا عیدغدیرخم شاهد اخبار خوبی برای مردم شهر ارومیه در این خصوص باشیم.
ایرنا: پس از افتتاح فاز ب چهار، آیا ۲ پل باقی مانده از مجموعه پل های آذربایجان نیز عملیاتشان آغاز میشود؟
خوشطینت: بله، نه تنها آغاز میشود بلکه فاز ب یک که مسیر خاتم الانبیا(ص) به ساوالان است نیز در دست اجرا بوده و هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تمام دغدغه مدیریت شهری بر اتمام سریع همه فازهای اجرایی پروژه آذربایجان است ولی زمان دقیقی برای بهرهبرداری را اکنون نمیتوانیم اعلام کنیم که به زودی رسانهای خواهیم کرد.
فاز ب پنج که مسیر ساوالان به خاتم الانبیا (ص) بوده و آخرین پل در این پروژه محسوب می شود، نیز پیشرفت فیزیکی پایینی چون ۱۰ درصد دارد که البته اجرای آن نیازمند اتمام ب یک (مسیر خاتم الانبیا (ص) به ساوالان) است.
در نهایت با اجرای فاز ب یک میتوان براحتی از اتمام مجموعه پلهای آذربایجان در ارومیه صحبت کرد که زمان زیادی نیز به این مهم نمانده است.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید